PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE TAI (TEAM ASSISTED INDIVIDUALIZATION) BERBANTUAN E-LKPD TERHADAP KEMAMPUAN KOMUNIKASI MATEMATIS SISWA KELAS X SMK NEGERI 6 TANJUNGBALAI T.A 2023/2024
Abstrak
This research aims to determine the effect of the TAI (Team Assisted Individualization) learning model assisted by E-LKPD on students' mathematical communication skills in statistics material. This type of research is quantitative research. The data collection technique used in this research is a quasi experiment, namely Pretest-Posttest Control Group Design. The samples taken were class X Pharmacy 1 as an experimental class and X-I Marketingas the control one, where each class consisted of 36 students using the purposive sampling method. The research instrument taken was a posttest of students' mathematical communication skills using the t test. After the learning was given, the posttest obtained an average of 81.611 with a standard deviation of 8.361 and the average of students' communication skills using the direct learning model is 64.25 with a standard deviation of 7.177. Hypothesis test results ð‘¡ð‘ð‘œð‘¢ð‘›ð‘¡ = 3.537and ð‘¡ð‘¡ð‘Žð‘ð‘’ð‘™ = 1.667 obtained ð‘¡ð‘ð‘œð‘¢ð‘›ð‘¡ (3.537) > ð‘¡ð‘¡ð‘Žð‘ð‘™ð‘’ (1.667)and this meant that ð»0 is rejected and H1 is accepted. Thus, there is an influence of the TAI (Team Assisted Individualization) Learning Model on the Mathematical Communication Ability at Xth class Students of SMK Negeri 6 Tanjungbalai.
Keywords: TAI, E-LKPD, Student Mathematical Communication
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh model pembelajaran TAI (Team Assisted Individualization) Berbantuan E–LKPD Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa dalam materi statistika. Jenis penelitian ini adalah penelitian kuantitatif. Teknik pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini adalah menggunakan quasy experiment yaitu Pretest-Posttest Control Group Design. Sampel yang diambil adalah kelas X Farmasi 1 sebagai kelas eksperimen dan kelas X Marketing 1 sebagai kelas kontrol yang dimana setiap kelas berjumlah 36 orang dengan memakai metode purposive sampling. Instrumen penelitian yang diambil adalah posttest kemampuan komunikasi matematis siswa dengan menggunakan uji t. setelah pembelajaran diberikan diperoleh posttest dengan rata-ratanya adalah 81,611 dengan simpangan baku 8,361 dan rata-rata kemampuan komunikasi siswa dengan menggunakan model pembelajaran langsung adalah 64,25 dengan simpangan baku adalah 7,177. Hasil uji hipotesis ð‘¡hð‘–ð‘¡ð‘¢ð‘›ð‘” = 3,537 dan ð‘¡ð‘¡ð‘Žð‘ð‘’ð‘™ = 1,667 diperoleh ð‘¡hð‘–ð‘¡ð‘¢ð‘›ð‘” (3,537) > ð‘¡ð‘¡ð‘Žð‘ð‘’ð‘™ (1,667), sehingga ð»0 ditolak dan ð»1 diterima. Dengan demikian terdapat Pengaruh Model Pembelajaran TAI (Team Assisted Individualization) Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Kelas X SMK Negeri 6 Tanjungbalai.
Kata Kunci: TAI, E-LKPD, Komunikasi Matematis Siswa