PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN REALISTIC MATHEMATICS EDUCATION TERHADAP AKM KELAS SISWA SMP SWASTA ISLAM TERPADU DAAR AL ULUUM KISARAN
Abstrak
This research aims to determine the effect of the Realistic Mathematics Education learning model on the AKM Numeracy Class assisted by the Merdeka Mengajar Platform at VIIIth Class of SMPS IT Daar Al Uluum Kisaran in 2023/2024 Academic Year. This research uses quasi-experimental research with a population as straight as VIIIth Class students. The sample in this study’s taken by purposive sampling, namely VIIIth Class A as the experimental group using the Realistic Mathematics Education learning model and VIIIth B Class as the control group using the Expository learning model. Class AKM data was obtained by carrying out the Numeracy Class AKM test on the Merdeka Mengajar Platform and obtained an average score of students atùù the experimental group of 77 and the control group of 55.41. The analysis technique uses hypothesis testing and the results show tcount of 7.572 and ttable 2.313. Because tcount > ttable then Ho is rejected and Hα is accepted. Thus it can be concluded that there is a significant increase at AKM Class score using the Realistic Mathematics Education learning model compared to the Expository learning model assisted by the Merdeka Mengajar Platform at VIIIth Class of SMPS IT Daar Al Uluum in 2023/2024
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh model pembelajaran Realistic Mathematics Education terhadap AKM Kelas Numerasi berbantuan Platform Merdeka Mengajar di kelas VIII SMS Swasta Islam Terpadu Daar Al Uluum Kisaran Tahun Ajaran 2023/2024. Penelitian ini menggunakan penelitian quasy Eksperimen dengan populasi selurus siswa kelas VIII. Sampel dalam penelitian ini diambil secara purpose sampling yaitu kelas VIII A sebagai kelompok eksperimen yang menggunakan model pembelajaran Realistic Mathematics Education dan kelas VIII B sebagai kelompok kontrol dengan diperoleh menggunakan model pembelajaran Ekspositori. Data AKM Kelas dengan melakukan tes AKM Kelas Numerasi dalam Platform Merdeka Mengajar dan diperoleh nilai rata-rata siswa di kelompok eksperimen sebesar 77 dan kelompok kontrol sebesar 55,41. Teknik analisis dengan menggunakan uji hipotesis dan hasilnya menunjukkan thitung  sebesar 7,572 dan ttabel 2,313 . Karena thitung >  ttabel maka Ho ditolak dan Hα diterima. Sehingga dapat disimpulkan bahwa terdapat peningkatan yang signifikan dari nilai AKM Kelas dengan menggunakan model pembelajaran Realistic Mathematics Education dibandingkan model pembelajaran Ekspositori berbantuan Platform Merdeka Mengajar pada kelas VIII SMPS IT Daar Al Uluum Kisaran Tahun Ajaran 2023/2024.