UPAYA MENINGKATKAN PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIKA MELALUI MODEL PROJECT BASED LEARNING BERBANTUKAN APLIKASI GEOGEBRA
Abstract
This research aims to improve students' ability to understand mathematical concepts through the Project Based Learning (PJBL) model assisted by the Geogebra application at XIth Class students of SMK Swasta Al-Furqon Batu Bara in 2023/2024 Academic Year. The subjects of this classroom action research are XIth class, Principal as data source subject. Data collection methods are carried out using test, observation and documentation techniques. This action research was carried out in two cycles, each cycle consisting of: planning, action, observation and reflection. The results of this research show that the use of the Project Based Learning (PJBL) model assisted by Geogebra can improve the ability to understand mathematical concepts at XIth Class students of SMK Swasta Al-Furqon Batu Bara in 2023/2024 Academic Year. It can be seen from the average value of students' mathematics learning outcomes which has increased, namely pre-cycle 58.38%, in cycle I, 70.47% and in cycle II, 81.23%. Apart from that, the percentage of students' learning completeness also increased, namely in the pre-cycle it was 14.28%, in the first cycle it was 42.85% and in the second cycle it was 80.95%.
Keywords: Geogebra, Understanding Mathematical Concepts, Classroom Action Research, Project Based Learning (PJBL)References
Adhiyasa, I. K. T., Suweken, G., & Suryawan, I. P. P. (2019). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Proyek (Pbp) Terhadap Pemahaman Konsep Matematika Siswa Kelas X Program Keahlian Multimedia SMK Negeri 3 Singaraja. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Matematika Indonesia, 7 (1), 50-59.
Afriana, J. (2015). Project Based Learning (PJBL) Makalah. 4-17.
Anim, A., Saragih, S., Napitupulu, E, E., Fauzi, K. M. A., Sirait, S., Syafitri, E., Rahmadani, E., & Sari, N. (2022). Pembelajaran Matematika Menggunakan Aplikasi Geogebra Sebagai Alat Bantu Ditinjau Berdasarkan Curiosity Siswa. Journal of Science and Sosial Research, 5 (2), 409.
Arinda, Marlinda. (2017). Strategi Problem Solving Star Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Pada Anak Berkesulitan Belajar (Learning Disabilities). (Skripsi Sarjana, Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah)
Datu, S., Salsabila, E., & Santi, V. M. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Kontekstual dengan Strategi Joyful Learning pada Pembelajaran Jarak Jauh terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Peserta Didik SMP Negeri 97 Jakarta. Jurnal Riset Pembelajaran Matematika Sekolah, 5 (2), 53-60.
Diana, P., Marethi, I., Pamungkas, A. S. (2020). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa: Ditinjau Dari Kategori Kecemasan Matematik. SJME (Supremum Journal of Mathematics Education), 4 (1), 24-32
Eci, W., & Sinaga, B. (2021). Penerapan Teori Bruner Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika Siswa Kelas VII-Alrusyd Di SMP Swasta Islam Terpadu Khairul Imam Medan. Jurnal Fibonaci: Jurnal Pendidikan Matematika, 2 (1), 20.
Harahap, I. F., & Manurung, S. L. (2023). Application of Project-Based Learning Learning Model Assisted by GeoGebra Aplication to Improve Students’ Mathematical Reasoning Ability at MTS Nurul Islam Indonesia Medan. Asian Journal of Applied Education (AJAE), 2 (1), 99-118.
Harap, P. N., & Nasution, I. S. (2023). Penerapan Model Project Based Learning (PjBL) untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar Matematika di Kelas V SD. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 1 (2), 63-71.
Hidayat, R. & Abdillah, (2019). Ilmu Pendidikan “Konsep, Teori dan Aplikasinyaâ€. Lembaga Peduli Pengembangan Pendidikan Indonesia (LPPPI). Medan: Penerbit Buku Umum dan Perguruan Tinggi.
Hoiriyah, D. (2019). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Mahasiswa Program Studi PGSD. Logaritma: Jurnal Ilmu-ilmu Pendidikan dan Sains, 8 (2), 199-212.
Ishak, Muhammad. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Geogebra Pada Materi Persamaan Lingkaran Kelas XI IPA SMA Negeri 1 Minas. (Skripsi Sarjana, Universitas Islam Riau)
Komarudin, K., Puspita, L., Suherman, S., & Fauziyyah, I. (2020). Analisis Pemahaman Konsep Matematis Peserta Didik Sekolah Dasar: Dampak Model Project Based Learning Model. DIDAKTIKA TAUHIDI: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7 (1), 43.
Mahesa, I. R., & Syafitri, E. (2023). Pengaruh Model Project Based Learning Berbantuan Aplikasi Geogebra Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika, 1 (2).
Mahmudi, A. (2017). Pemanfaatan GeoGebra dalam Pembelajaran Matematika. Delta-Pi: Matematika dan Pendidikan Matematika, 5 (1), 1-10.
Nilakusmawati, D. P. E., Sari, K., Puspawati, N. M. (2015). Panduan Penelitian Tindakan Kelas. Universitas Udayana, 1-62.
Nurdin, E., Ma’aruf, A., Amir, Z., Risnawati, R., Noviarni, N., & Azmi, M. P. (2019). Pemanfaatan video pembelajaran berbasis Geogebra untuk meningkatkan kemampuan pemahaman konsep matematis siswa SMK. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 6 (1), 87-98.
Pratama, A. Y., Farida, Putra, R. W. Y. (2020). Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Melalui Pembelajaran Project Based Learning Menggunakan Bahan Ajar Gamifikasi. Nabla Dewantara: Jurnal Pendidikan Matematika, 5 (2), 86-93.
Pratama, Anggara Yugo. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning (PJBL) Menggunakan Bahan Ajar Gamifikasi Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Peserta Didik. (Skripsi Sarjana, Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung)
Purwanti, R. D., Pratiwi, D. D., & Rinaldi, A. (2016). Pengaruh Pembelajaran Berbatuan Geogebra terhadap Pemahaman Konsep Matematis ditinjau dari Gaya Kognitif. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 7 (1), 115-122.
Putri, Clara Azzahra. (2021). Hubungan Kecerdasan Emosional Siswa Dengan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa. (Skripsi Sarjana, Universitas Lampung)
Rahmayani, A. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning Dengan Menggunakan Mediavideo Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan, 4 (1), 59-62.
Risky, M. M. A., Liana, C. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Project-Based Learning Terhadap Minat Belajar Siswa Jenjang Sekolah Menengah Atas Se-Kecamatan Mojoagung. Journal Pendidikan Sejarah, 12 (1).
Ristyawati, D. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Pjbl Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Pembelajaran Matematika Materi Membandingkan Dan Mengurutkan Bilangan Cacah Pada Siswa Kelas 1 Di SDN 2 Girimoyo. Lebesgue: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Matematika dan Statistika, 4 (1), 343-351
Sappaile, B. I., Putro, A. N. S., Artayani, M., Zahir, L. A., & Andilah, S. (2023). Implementasi Model Pembelajaran Berbasis Proyek Dalam Penanaman Konsep Matematika pada Siswa Sekolah Menengah. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3 (3), 8547-8557.
Sarira, Saujana. (2023). Penerapan Metode Learning Start With A Question Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa Pada Tema Cita-Citaku Muatan Pelajaran Ipa Kelas Iv Sdn 024 Tarai Bangun Kabupaten Kampar. (Skripsi Sarjana, Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau)
Susilo, D. (2018). Penelitian Tindakan Kelas (PTK) Solusi Alternatif Problematika Pembelajaran. Edunomika, 2 (1).
Vidianty, S. (2023). Analisis Kemampuan Literasi Numerasi Siswa Kelas VII Pada Materi Aritmatika Sosial Di UPTD SMP Negeri 2 Lima Puluh Tahun Ajaran 2022/2023. Skripsi, Pendidikan Matematika. Kisaran: Universitas Asahan.
Wahyuni, S. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Project Based Learning Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Mahasiswa Mata Kuliah Kapita Selekta Matematika Pendidikan Dasar FKIP UMSU. Jurnal EduTech, 5 (1), 84-88.
Yuriza, D., & Srimuliati. (2017). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa Pada Aspek Fleksibilitas Menggunakan Model Project Based Learning Di SMP Negeri 4 Langsa. Jurnal At-Takhir, 10 (2), 112-128.