Pengembangan Dan Implementasi Aplikasi Mobile Learning Pada Mata Pelajaran Bahasa Inggris SMA

Ganda Yoga Swara

Abstract


English lessons are not optimal and seem abstract to students. To overcome this problem, an Android-based English learning media is needed. From the search results, all students already have smartphones, so smartphones can also be used for learning media. The purpose of this research is to produce mobile learning to improve students' abilities and understanding of English subjects. The research method used is the research and development method with the ADDIE model, namely a development model with five stages consisting of analysis, design, development, implementation and evaluation. The data collection instrument consisted of student questionnaire sheets, material expert validation and media expert validation sheets. The results of this study indicate a score of 83% from student questionnaires, 80.6% from material expert validators, and 72.6% from media validators. This means that with an average of 78.73% (good enough / quite valid), then this learning media application is feasible to use in learning English.


Keywords


Android, Media, Learning, Android, R&D, ADDIE

Full Text:

PDF

References


Saputra, R., Thalia, S., & Gustiningsi, T. (2020). Pengembangan media pembelajaran berbasis komputer dengan adobe flash pro cs6 pada materi luas bangun datar. Jurnal Pendidikan Matematika, 14(1), 67-80.

Swara, G. Y., Ambiyar, A., Fadhilah, F., & Syahril, S. (2020). Pengembangan multimedia pembelajaran matematika sebagai upaya mendukung proses pembelajaran blended learning. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 7(2), 105-117.

Arfinanti, N. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Matakuliah Metode Numerik dengan Implementasi Scilab Berbantuan Software Latex. Al-Khwarizmi: Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, 6(2), 121-138.

Masniladevi, M. (2017). KETERAMPILAN BERPIKIR KRITIS MENGGUNAKAN MODEL CONTEXTUAL TEACHING AND LEARANING DI SEKOLAH DASAR. Jurnal Inovasi Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 1(2).

Anggraini, M. S. A., Sartono, E., & Kus, E. (2019). Kelayakan pengembangan multimedia interaktif ramah anak untuk meningkatkan kemampuan pemahaman konsep dan karakter cinta tanah air siswa kelas iv sd. Kwangsan, 7(1), 286897.

Argarini, D. F., & Sulistyorini, Y. (2018). Pengembangan media pembelajaran berbasis prezi pada matakuliah analisis vektor. Kalamatika: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 209-222.

Owon, R. A. S. (2019). Penggunaan Media Plano Kalender Bekas untuk Meningkatkan Prestasi Peserta Didik pada Materi Pidato Persuasif di Kelas IX SMP. JINoP (Jurnal Inovasi Pembelajaran), 5(2), 198-213.

Pentury, H. J. (2017). Pengembangan kreativitas guru dalam pembelajaran kreatif pelajaran Bahasa Inggris. Faktor: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 4(3), 265-272.

Mudofir, I. (2016). Pentingnya Pengembangan Bahan Ajar Bahasa Inggris Berbasis Multimedia. Jurnal Linguistik Terapan, 6(1), 62-74.

Widjayanti, W. R., Masfingatin, T., & Setyansah, R. K. (2018). Media pembelajaran interaktif berbasis animasi pada materi statistika untuk siswa kelas 7 SMP. Jurnal Pendidikan Matematika, 13(1), 101-112.

Aeni, W. A., & Yusupa, A. (2018). Model Media Pembelajaran E-Komik untuk SMA. Kwangsan, 6(1), 286926.

Swara, G. Y., Giatman, M., Ambiyar, A., Simatupang, W., Jalinus, N., & Abdullah, R. (2021). Development and Feasibility Test on Android-Based Interactive Multimedia Applications for Mathematics Learning. Jurnal Teknologi Informasi dan Pendidikan, 14(2), 106-111.

Muyaroah, S. (2017). Efektifitas Mobile learning sebagai alternatif model pembelajaran. Lembaran Ilmu Kependidikan, 46(1), 23-27.

Wigati, S. (2019). Penggunaan Media Game Kahoot untuk meningkatkan hasil dan minat belajar matematika. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 8(3), 457-464.

Sugiyono, D. (2010). Memahami penelitian kualitatif.

Riduwan, M. B. A. (2007). Skala pengukuran variabel-variabel penelitian. Alf. Bandung.

Mewengkang, A., Palilingan, V. R., & Tetiwar, G. M. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran IPS Di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Rekayasa Teknologi Informasi (JURTI), 6(1), 46-55.




DOI: https://doi.org/10.36294/jurti.v6i2.2950

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 (JurTI) Jurnal Teknologi Informasi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

JurTI (Jurnal Teknologi Informasi) terindex :

 

JurrTI (Jurnal Teknologi Informasi)

Program Studi Program Studi Teknik Informatika, Fakultas Teknik, Universitas Asahan.

Jl. Jend. Ahmad Yani, Kisaran – 21224  – Sumatera Utara

Telp/WA : 082370952109 - 081268777854

E-Mail : jurtischolar@gmail.com

JurTI (Jurnal Teknologi Informasi) s licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License