ANALYSIS OF MATHEMATICS LEARNING OUTCOMES BASED ON LOCAL CULTURE ACCORDING TO POLYA THEORY
Abstract
This research aims to obtain information on how much students make mistakes according to Polya's theory and to find out the causes of students making these mistakes. This type of research is qualitative research that is analyzed using a descriptive approach in problem research. The subjects of this research were class VIIIB SMPN 2 Sintang with 37 people, and the data analysis used descriptive qualitative. The results obtained are 89.3% of students' errors in understanding the problem, 41.5% of students' misconceptions in formulating problems, 32.2% of students making mistakes in carrying out plans and errors when checking back answered 36.4% of students. Factors causing these errors: (1) students are less interested in learning mathematics, (2) lack of talent in mathematics, (3) difficulty working on problems and (4) teachers' teaching methods are less varied in providing explanations about mathematics lessons, mainly based on local culture
Full Text:
PDFReferences
Ariani, S., dkk. 2017.
Kemampuan Pemecahan
Masalah Matematika Siswa Pada Pembelajaran Matematika Menggunakan Strategi Abduktif-Deduktif di SMA Negeri 1 Indralaya Utara. 28–29
Arifin, S., & Aprisal. (2020).
Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Pair Checks Terhadap
Kemampuan Pemecahan
Masalah Matematika. 11(1), 89–98.
Ariyadi, Wijaya. 2012. Pendidikan Matematika Realistik, Suatu Alternatif. Pendekatan Pembelajaran Matematika. Yogyakarta:
Graha Ilmu.
Fatimaningrum, A. S. 2011. Karakteristik Guru dan Sekolah Yang Efektif Dalam Pembelajaran
Fajarini, U. 2014. Peranan Kearifan Lokal dalam Pendidikan Karakter.SOSIODIDADIKTA: Social Science Education Journal, 123-130.
Fitriasih, A. 2017. Upaya
Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Matematis Menggunakan Model Pembelajaran Berbasis Masalah Melalui Strategi Working Backward. FKIP UMP, 22–46.
Fajar, A. P., Kodirun, Suhar, &
Arapu, L. 2018. Analisis
Kemampuan Pemahaman
Konsep Matematis Siswa Kelas VIII SMP Negeri 17 Kendari. 229–239.
Lestari, L., & Sofyan, D. 2014.
Perbandingan Kemampuan
Pemecahan Masalah Siswa
dalam Matematika antara yang Mendapatkan Pembelajran Matematika Realistik (PMR)
dengan Pembelajaran
Konvesional. Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 95–108.
Kewuel, H. K. 2016. Sistem Pendidikan Nasional dan Kurikulum dalam Perspektif Filsafat Antropologi. Erudio Journal of Educational Innovation, 49-59.
Kusuma, J. W. 2018. Pengaruh Pembelajaran Think Talk
Write (TTW) terhadap Hasil Belajar Mahasiswa STIE Bina Bangsa pada Mata Kuliah Matematika Ekonomi. MAJU: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 3(2).
Mhuzdaliva, R. A. 2016. Analisis Kesalahan Peserta Didik dalam Menyelesaikan Soal Trigonometri Dengan Panduan Kriteria Polya Kelas XI SMA Negeri 1 Segeri Kanupaten Pangkep.
Nursyam, A. 2020 ‘Deskripsi Disposisi Matematis Mahasiswa Ditinjau dari Perbedaan Gender’, An Nisa’ Vol. 12, No 2
Polya, G. 1973. How ToSolve It: A New Aspect Of Mathematical Method. Stanford University.
Rahyono, F. 2009. Kearifan Lokal dalam Kata. Jakarta: Wedatama Widyasastra.
Resi, B. B. F. 2017. Faktor-Faktor
Yang Mempengaruhi Minat Belajar Siswa Terhadap Mata Pelajaran Matematika Kelas IX-B SMPS Dharma Nusa Flores Timur Tahun Ajaran 2016/2017.
Slameto. 2017. Belajar dan Faktor-
Faktor yang Mempengaruhi. Journal of Chemical Information and Modeling, 110(9), 1689–1699.
Suharsimi, A. 2016. Prosedur Penelitian Suatu
Pendekatan Praktik. Rineka Cipta.
Sumartini, T. S. 2016. Peningkatan
Kemampuan Pemecahan
Masalah Matematis Siswa
melalui Pembelajaran Berbasis Masalah
DOI: https://doi.org/10.36294/jmp.v6i2.2451
Refbacks
- There are currently no refbacks.