Analisis implementasi Merdeka Belajar pada pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Penggerak SMA Negeri 1 Lima Puluh

Naratama Rukmananda Sinaga, Khairun Nisa, Amelia Simanungkalit, Tuti Ariani Nasution, Resmi Resmi

Abstract


Analysis of the Implementation of Independent Learning in Indonesian Language Learning at Sekolah Penggerak SMA Negeri 1 Lima Puluh. This study aims to determine the differences in the implementation of learning Indonesian using the 2013 curriculum and the independent learning curriculum as well as the results of the implementation of independent learning in the Indonesian language subject at SMA Negeri 1 Lima Puluh. The research method used is descriptive qualitative using triangulation techniques and the validity of the data is obtained from data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The results obtained from this study are that there are differences in the implementation of the 2013 curriculum in the application of learning media, and learning methods and in student learning activities that have not been juxtaposed with technology in the 4.0 era. Independent learning applied by the teacher gives freedom (independence) to students in exploring existing knowledge. The obstacles encountered are internal factors from students and external from the scope of the school.

References


Abubakar, R. (2021). Pengantar Metodologi Penelitian. In Antasari Press.

Ahmad Shodik. (2021). Merdeka Belajar: Menurut Perspektif John Dewey. Jurnal Ilmu-Ilmu Sejarah, Sosial, Budaya Dan Kependidikan, 4(1), 6.

Aiman, F. dan I. K. (2020). Konsep Merdeka Belajar Pendidikan Indonesia Dalam Perspektif Filsafat Progresivisme. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 12(2 juli), 155–164. https://ejournal.unisbablitar.ac.id/index.php/konstruktivisme/index

Bucor, P. K. K., & Pakuniran, K. (2021). Merdeka Belajar Perspektif Kihadjar Dewantara Dan John Dewey. 03(4), 599–608.

Iryanto, N. D. (2021). Jurnal Basicedu. Jurnal Basicedu, 5(5), 3829–3840.

Istiq’faroh, N. (2020). Relevansi Filosofi Ki Hajar Dewantara Sebagai Dasar Kebijakan Pendidikan Nasional Merdeka Belajar Di Indonesia. Lintang Songo : Jurnal Pendidikan, 3(2), 1–10. https://www.journal.unusida.ac.id/index.php/jls/article/view/266

Kristanto, Y. D. (2020). Covid-19, Merdeka Belajar, dan Pembelajaran Jarak Jauh. Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional, 8(2), 1–12.

Mardiana, D., & Umiarso, U. (2020). Merdeka Belajar di Tengah Pandemi COVID-19 : Studi di Sekolah Menengah Pertama di Indonesia Pandemi COVID-19 telah menjadi diskursus hangat sekaligus trending topic pada berbagai riset di bidang pendidikan dewasa ini ( Sintema , 2020 ). Dampak virus yang. Al-Ta’dib: Jurnal Kajian Ilmu Kependidikan, 13(2), 78–91. https://ejournal.iainkendari.ac.id/index.php/al-tadib/article/view/1896

Mauizdati, N. (2020). Kebijakan Merdeka Belajar Dalam Perspektif Sekolahnya Manusia Dari Munif Chatib. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 3(2), 315–321. https://doi.org/10.31004/jrpp.v3i2.1324

Mustagfiroh, S. (2020). Konsep “ Merdeka Belajar ” Perspektif Aliran Progresivisme di Perguruan Tinggi. Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 3(1), 141–147.

Muyassar, A., & Putri, R. (2019). Pendidikan Indonesia Menuju Dunia. In Jurnal Pendidikan Matematika (Vol. 13).

Nastiti, F., & Abdu, A. (2020). Kajian: Kesiapan Pendidikan Indonesia Menghadapi Era Society 5.0. Edcomtech Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 5(1), 61–66. https://doi.org/10.17977/um039v5i12020p061

Nurhasanah, A., Maryuni, Y., & Ramadhan, wahyu arif. (2020). Pemanfaatan Vlog Sejarah Sebagai Media Pembelajaran Alternatif di Era Covid 19. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 53(9), 1689–1699.

Pambudi, A. F. (2014). Analisis Spektrum Gaya Mengajar Divergen Dalam Implementasi Kurikulum 2013. Pendidikan Jasmani Indonesia, 10(November), 2.

Probosiwi, P., & Retnasari, L. (2020). Penyusunan RPP format terbaru mewujudkan merdeka belajar bagi guru sekolah dasar di PCM Prambanan. Seminar Nasional Hasil Pengabdian Kepada Masyarakat, 2964(November), 409–420. http://seminar.uad.ac.id/index.php/senimas/article/view/5187

Ramadania, F., & Aswadi, D. (2020). Blended Learning dalam Merdeka Belajar Teks Eksposisi. STILISTIKA: Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 5(1), 10–21. https://doi.org/10.33654/sti.v5i1.1014

Ramadhan, A. H., Fadillah, H., Khaliza, R., & Nasution, I. (2022). Penerapan Kurikulum Darurat sebagai Strategi Pendidikan dalam Kondisi Pandemic Covid-19. EDUMASPUL Jurnal Pendidikan, 6(1), 401–407.

Sa’adah, A., Ningrum, F. Z., & Farikha, N. (2021). Scaffolding Dalam Pembelajaran Trigonometri Berbantuan Soal Hots Untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Numerasi Matematika. Seminar Nasional Pendidikan Matematika UNIKAL, 2(1), 167–174. https://proceeding.unikal.ac.id/index.php/sandika/article/view/556

Saleh, M. (2020). “Merdeka Belajar di Tengah Pandemi Covid-19.” Prosiding Seminar Nasional Hardiknas, 1, 51–56. http://proceedings.ideaspublishing.co.id/index.php/hardiknas/article/view/8

Setiyawati, C., Lumapow, H. R., Sony, J., Lengkong, J., Rotty, N. J., Javier, I., & Tuerah, C. (2021). YUME : Journal of Management Merdeka Belajar dalam Keterampilan Berbahasa Secara Efektif. 4(1), 553–562. https://doi.org/10.37531/yume.vxix.533

Sherly, Dharma, E., & Sihombing, H. B. (2020). Merdeka belajar: kajian literatur. UrbanGreen Conference Proceeding Library, 1, 183–190.

Sibagariang, D., Sihotang, H., Murniarti, E., & Indonesia, U. K. (2021). Peran Guru Penggerak Dalam Pendidikan. Dinamika Pendidikan, 14(2), 88–99.

Suntoro, R., & Widoro, H. (2020). Internalisasi Nilai Merdeka Belajar dalam Pembelajaran PAI di Masa Pandemi Covid-19. Mudarrisuna, 10(2), 143–165.

Wakia, N. (2021). Problematika Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar di Perguruan Tinggi. Adara: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 11(2), 175–184.

Widiyono, A., Irfana, S., Guru, P., Dasar, S., Islam, U., Ulama, N., & Belajar, M. (2021). Implementasi Merdeka Belajar melalui Kampus Mengajar Perintis di Sekolah Dasar. Metodik Didaktik : Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 16(2), 102–107. https://doi.org/10.17509/md.v16i2.30125

Yuliani. (2019). Pendidikan Progresif John Dewey. Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta.

Zulaeha, I., & Hum, M. (2017). Strategi Pemertahanan Bahasa Daerah Pada Ranah Pendidikan. Jurnal Peradaban Melayu, 12, 40–46. https://doi.org/10.37134/peradaban.vol12.5.2017




DOI: https://doi.org/10.36294/jkb.v11i1.3499

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Web Analytics

View My Stats

Indexed by:

      

 

Supervisied-by:

This journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License