AUGMENTED REALITY SEBAGAI MEDIA PENGENALAN DAN PROMOSI UNIVERSITAS NASIONAL
Abstract
Abstract - Universitas Nasional is the second oldest private university in Indonesia and the oldest private university in Jakarta. But there are still many people who do not know the information about the Universitas Nasional, for that we need an application as a media introduction to the Universitas Nasional. This study utilizes augmented reality technology as an application to introduce and promote the Universitas Nasional in 3D with the Marker Based Tracking method, which utilizes the logo of the Universitas Nasional as a marker for scanning to bring up objects. The system development method in this study uses the MDLC (Multimedia Development Life Cycle) method which consists of six stages, namely concept, design, material collecting, assembly, testing, distribution. With the application of ARNAS (Augmented Reality Universitas Nasional) can be a media introduction and promotion at the Universitas Nasional. The results of the study resulted in an application in the form of displaying miniature Universitas Nasional buildings in 3D, a brief history, faculties, and room names for each block, as well as how to use the application. The ARNAS application can run well on the Android operating system.
Keywords – Augmented Reality, Marker Based Tracking, MDLC, Android.
Abstrak - Univeritas Nasional merupakan Universitas swasta tertua kedua di Indonesia, dan Universitas swasta tertua di Jakarta. Namun masih banyak orang yang belum mengetahui informasi tentang Universitas Nasional, untuk itu dibutuhkan sebuah aplikasi sebagai media pengenalan Universitas Nasional. Penelitian ini memanfaatkan teknologi augmented reality sebagai aplikasi pengenalan dan promosi Universitas Nasional secara 3D dengan metode Marker Based Tracking, dimana memanfaatkan logo dari Universitas Nasional sebagai marker untuk dilakukan scanning agar memunculkan objek. Metode pembangunan sistem pada penelitian ini menggunakan metode MDLC (Multimedia Development Life Cycle) yang terdiri dari enam tahap, yaitu konsep (concept), desain (design), pengumpulan bahan (material collecting), perakitan (assembly), pengujian (testing), distribusi (distribution). Dengan adanya aplikasi ARNAS (Augmented Reality Universitas Nasional) dapat menjadi media pengenalan sekaligus media promosi pada Universitas Nasional. Hasil penelitian mengasilkan aplikasi berupa menampilkan miniatur gedung Universitas Nasional secara 3D, sejarah singkat, fakultas, dan nama ruangan setiap blok, serta cara pemakaian aplikasi. Aplikasi ARNAS dapat berjalan dengan baik pada sistem operasi android.
Kata Kunci - Augmented Reality, Marker Based Tracking, MDLC, Android.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
A. D. Rachmanto and M. S. Noval, “Implementasi Augmented Reality Sebagai Media Pengenalan Promosi Universitas Nurtanio Bandung Menggunakan Unity 3D,” Implementasi Augment. Real. Sebagai Media Pengenalan Promosi Univ. Nurtanio Bandung Menggunakan Unity 3D, vol. IX, no. 1, pp. 29–37, 2018.
T. Sifana, A. Rismayanti, and T. F. Prasetyo, “Penerapan Teknologi Augmented Reality sebagai Media Pengenalan Kampus Berbasis Android dengan Menggunakan Metode Multimedia Development Life Cycle,” pp. 82–88, 2015.
A. Reality et al., “Augemented Reality Media Pendukung... (Yudhistira dkk.),” pp. 140–145, 2015.
J. Grafika and N. Yogyakarta, “Prosiding SNST ke-6 Tahun 2015 Fakultas Teknik Universitas Wahid Hasyim Semarang 207,” pp. 207–215, 2015.
D. Suhenra, M. Ahyar, and M. M. Parenreng, “Penerapan Augmented Reality sebagai Media Pengenalan Kampus Politeknik Negeri Ujung Pandang,” Semin. Nas. Tek. Elektro dan Inform., no. September, pp. 177–276, 2018.
K. Sawant, “Introduction to Augmented Reality : An overview , Development of AR in Android,” Int. J. Adv. Res. Comput. Eng. Technol., vol. 5, no. 6, pp. 1989–1994, 2016.
J. Edward, “AUGMENTED REALITY VISUALISASI LINGKUNGAN KAMPUS POLITEKNIK NEGERI BATAM Augmented Reality Visualisasi Lingkungan Kampus Politeknik Negeri Batam Menggunakan Metode Single Marker,” 2015.
M. Widyaningsih and M. I. Y. Zunfikar, “As Media Augmented Reality Promotion of College with Marker Logo in Brochure,” Int. J. Sci. Res. Manag., vol. 05, no. 09, 2017, doi: 10.18535/ijsrm/v5i9.15.
S. S. Wicida, “Berbasis Augmented Reality Pada Brosur,” pp. 7–11.
D. Kim, W. Ryu, S. Lee, B. Lim, and S. Lee, “A Unity3D-based mobile fashion coordination system,” Int. J. Adv. Media Commun., vol. 6, no. 1, pp. 86–92, 2016, doi: 10.1504/IJAMC.2016.079110.
E. Y. Daraghmi, “Augmented Reality Based Mobile App for a University Campus,” vol. 5, pp. 153–167, 2017.
T. W. Ginting, V. Tulenan, and H. Wowor, “Pengenalan Gedung Kampus Universitas Sam Ratulangi Dengan Pemanfaatan Augmented Reality Dan Layanan Berbasis Lokasi,” J. Tek. Inform., vol. 9, no. 1, 2016, doi: 10.35793/jti.9.1.2016.13754.
DOI: https://doi.org/10.36294/jurti.v4i1.1230
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2020 JurTI (Jurnal Teknologi Informasi)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
JurTI (Jurnal Teknologi Informasi) terindex :
JurrTI (Jurnal Teknologi Informasi)
Program Studi Program Studi Teknik Informatika, Fakultas Teknik, Universitas Asahan.
Jl. Jend. Ahmad Yani, Kisaran – 21224 – Sumatera Utara
Telp/WA : 082370952109 - 081268777854
E-Mail : jurtischolar@gmail.com
JurTI (Jurnal Teknologi Informasi) s licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License