ANALISIS SIKAP, KECEMASAN DAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA

Ibrahim Ibrahim

Abstract


Online learning carried out during this pandemic has a great opportunity to influence students' attitudes and anxiety in learning mathematics, which in turn affects mathematics learning outcomes. This study aims to: (1) determine the effect of attitudes on mathematics learning outcomes, (2) determine the effect of mathematics anxiety on mathematics learning outcomes, and (3) determine simultaneously the effect of attitudes and mathematics anxiety on mathematics learning. results. The research was conducted at SMPN 2 Ambal, Kebumen, Central Java, in the 2020/2021 school year, when learning from home was carried out due to the Covid-19 pandemic. The population of this study was all seventh-grade students of SMP Negeri 2 Ambal. Sampling used cluster random sampling so that a sample of 70 was obtained. The instruments used were mid-semester assessment tests, attitude scales, and math anxiety scales. This scale has been validated empirically. The F test and t-test were carried out by starting with the classical assumption test, namely normality, multicollinearity, and heteroscedasticity tests. This study concludes: (1) there is a positive effect of attitudes on mathematics learning outcomes, (2) there is a negative influence of mathematics anxiety on mathematics learning outcomes, and (3) there is a simultaneous influence of attitudes and mathematics anxiety on mathematics learning outcomes.

Full Text:

PDF PDF

References


Andriyanto. (2019). Pengaruh Sikap belajar terhadap Hasil Belajar Siswa pada Pelajaran Biologi Kelas XI SMA Negeri 3 Merangin Tahun Pelajaran 2017/2018. Jurnal Mat-Edukasia, 4(1), 19-25.

Dianingsih, E. R. (2019). Hubungan antara Sikap Siswa terhadap Matematika dengan Kemampuan Komunikasi Matematika Siswa Kelas VIII Semester 1 di SMP Pangudi Luhur Wedi Tahun Ajaran 2018/2019. Skripsi, Universitas Sanata Dharma, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Yogyakarta.

Estri, F. K., & Ibrahim. (2021). Januari-April). Kecerdasan Logis Matematis dan Visual Spasial sebagai Prediktor Hasil Belajar Matematika. Math Didactic : Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 86-100.

Ibrahim. (2019). Pendekatan Ramah, Terbuka dan Komunikatif pada Pembelajaran Matematika di SMP. Jurnal Mercumatika, 4(1), 39-46.

Ibrahim, & Rahmawati, L. (2021). Kecerdasan Logis Matematis dan Linguistik sebagai Prediktor Hasil Belajar Matematika. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 10(2), 245-256.

Ibrahim, Fadila, R. N., Nadiroh, T. A., Juliana, R., & Zulfa, P. Z. (2021). Kemandirian Belajar Secara Daring Sebagai Prediktor Hasil Belajar Mahasiswa Pendidikan Matematika UIN Sunan Kalijaga. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 05(02), 880-891.

Ikhsan, S., & Ibrahim. (2021). Hasil Belajar Matematika ditinjau dari Kemampuan Metakognisi dan Prokrastinasi Akademik. GAUSS: Jurnal Pendidikan Matematika, 04(01), 55-71.

Jemudin, F. D., Makur, A. P., & Ali, F. A. (2019). Hubungan Sikap Belajar dan Motivasi Belajar terhadap Prestasi Belajar Matematika siswa SMPN 6 Langke Rembong. Journal Of Honai Math, 2(1-11), 2.

Jumalia. (2018). Pengaruh Kepercayaan Diri dan Kemampuan Komunikasi Matematika terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa kelas VIII SMP Negeri 5 Majenang. Skripsi, Universitas Negeri Makassar, Fakultas MIPA, Makassar.

Kargar, M., Tarmizi, R. A., & Bayat, S. (2010). Relationship between Mathematical Thinking, Mathematics Anxiety and Mathematics Attitudes among University Students. Procedia Social and Behavioral Science, 8(2010), 537-542.

Kodirun, Masi, L., & Aprilia. (2017). Pengaruh Kecemasan Belajar terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Gu. Jurnal Pendidikan Matematika, 8(1), 25-36.

Pratiwi, R. (2017). Pengaruh Sikap Siswa terhadap Keaktifan Belajar Kompetensi Pembuatan Saku Tempel Mata Pelajaran Dasar Teknologi Menjahit Kelas X Jurusan Tata Busana SMKN 6 Yogyakarta. Skripsi, Universitas Negeri Yogyakarta, Fakultas Teknik, 2017.

Putri, V. I. (2016). Kemampuan Komunikasi dan Disposisi Matematis Siswa Kelas VII pada Model Pembelajaran Treffinger Materi Segiempat. Skripsi, Universitas Negeri Semarang, Fakultas MIPA, Semarang.

Qausarina, H. (2016). Pengaruh Kecemasan Matematika (Math Anxiaety) terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas X SMA Negeri 11 Banda Aceh. Skripsi, Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Darussalam-Banda Aceh, Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, Banda Aceh.

Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya (5 ed.). Jakarta: Rineka Cipta.

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Susanto, H. P. (2016, November). Analisis Hubungan Kecemasan, Aktivitas, dan Motivasi Berprestasi dengan Hasil Belajar Matematika Siswa. Jurnal Tadris Matematika, 9(2), 134-147.

Talitha, V. (2018). Hubungan antara Kecemasan dengan Prestasi Belajar Matematika Materi Volume Kubus dan Balok pada Siswa Kelas V SD N Caturtunggal 1. Skripsi, Universitas Sanata Dharma, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Yogyakarta.

Trisniawati, R., Sastrawan, A., & Buwono, S. (2015). Pengaruh Sikap Belajar terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Ekonomi di SMA 1. Jurnal pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 4(4), 1-10.

Widodo, S. A., Laelasari, Sari, R. M., Nur, I. R., & Putrianti, F. G. (2017). Analisis Faktor Tingkat Kecemasan , Motivasi, dan Prestasi Belajar Mahasiswa. Jurnal Taman Cendekia, 1(1), 67-77.

Yudhawati, R., & Haryanto, D. (2011). Teori-teori Dasar Psikologi Pendidikan. Jakarta: Prestasi Pustaka.




DOI: https://doi.org/10.36294/jmp.v6i2.2106

Refbacks

  • There are currently no refbacks.